“Nyt lähdemme ulos, siivoa ensin leikki ja käy sitten vessassa. Vaihda samalla mustat housut ja ota reppu. Muista pestä kädet!”
Vanhempi ohjeistaa huomaamattaan lasta välillä pitkillä lauseilla ja moniosaisilla ohjeilla. Ehkä osittain siitä syystä, että vanhempi ohjeistaessaan tekee omassa päässään suunnitelmaa ja listaa mitä asioita pitää tehdä, ja missä järjestyksessä. Lapsen on kuitenkin vaikea napata tällaisista ohjeista se oleellinen informaatio, ja toimia toivotulla tavalla. Lapsi saattaa itseasiassa vain hermostua siitä ettei ymmärtänyt ohjetta, tai nappaa esimerkiksi lauseen keskeltä sen ikävimmän osuuden (esimerkiksi “siivoa ensin leikki”) ja hermostuu siitä.
Moniosaiset ohjeet on välillä myös aikuiselle todella haastavia. Voit miettiä tilannetta jossa esimiehesi sanoo sinulle yhdessä lauseessa että sinun tulee hoitaa nämä 10 asiaa ja tässä järjestyksessä. Muistatko kaiken mitä hän toivoi?
Pilko lapselle ohjeet pienempiin paloihin, ja ohjeista yksi asia kerrallaan. Ohjeista vaikka aloittamalla siitä että “ensimmäiseksi siivoamme lelut”. Anna seuraava ohje vasta kun lapsi on suorittanut ensimmäisen. Voit tietenkin myös ennakoida lapselle tulevaa ja kertoa että pian olemme lähdössä ulos, mutta varsinaiset ohjeet ja toimintaa vaativat lauseet on hyvä kertoa pienemmissä paloissa.
Huomioi ikätasoisuus! Isommat lapset muistavat muutamankin ohjeen kerrallaan, mutta pyri siihen ettei ohjeistukset ole yhtä pitkää pötköä. Pienemmälle on tärkeää pitää ohjeistus hyvin yksinkertaisena.
Muista myös ennakointi ja yhteen asiaan keskittyminen kerrallaan. Ennakoi hyvissä ajoin mitä tulee tapahtumaan, kerro lapselle että pian on aika siivota lelut. Anna lapselle aikaa tottua ajatukseen, ja pyydä lasta siivoamaan uudelleen vaikka 10 minuutin kuluttua. Pienelle lapselle tietenkään minuutit tai muut aikamääreet ei kerro yhtään mitään, voit kokeilla esimerkiksi erilaisia ajastimia (esim Mouse timer- applikaatio) tai vaikka ”sormilaskentaa”. Voit antaa lapselle aikaa esimerkiksi ”viiden sormen verran” ja pitää itse viisi sormea ylhäällä ja laskea sormia yksitellen alas. Sormet toimivat siis ajastimena.
Kun annat lapselle ohjeita rauhalliseen tahtiin, ennakoiden ja yksi kerrallaan, on lapsen helpompi suhtautua siihen mitä tulee tapahtumaan. Tämä voi esimerkiksi vähentää mahdollisia kiukkuja, harmeja ja pettymyksiä. Mikäli kuitenkin vaikkapa siivoaminen tuottaa toistuvasti tuskastumista ja kiukkua(vaikka ohjeet olisivat kuinka pilkotut) , on hyvä keskittyä sen äärelle. Miten siivoamista voisi saada sujuvammaksi? Mikä siinä erityisesti kiukuttaa, onko kyse oikeasti siivoamisen tylsyydestä vai jostain muusta?
Muutamia siivousvinkkejä löydätkin edellisestä blogipostauksesta, käy lukemassa!: https://www.kasvat.fi/blogi/sujuvaa-siivousta/
Seuraathan Kasvatia myös instagramissa? Tilillä julkaistaan kivoja vinkkejä arkeen, sekä hyödyllisiä kasvatusaiheisia ajatuksia! https://www.instagram.com/kasvat/