Piirtämässä

Asiakasperheen haastattelu

Sain ilokseni haastatella hieman erästä asiakasperhettäni heidän kokemuksistaan Kasvatin palveluista. Perhe päätyi Kasvatin palveluun ja etätapaamiseen arjen haasteiden takia, erityisesti uudenlainen mustasukkaisuus tahtoikä aiheutti haasteita ja kiristyneitä hermoja. Perhe toivoi kovasti konkreettisia vinkkejä erilaisiin tilanteisiin, sekä helpotusta on arkeen. Perheellä on 3-vuotias, sekä 5 kuukauden ikäinen vauva.

Mitkä olivat päällimmäiset syyt varatessanne aikaa Kasvatin etätapaamiseen? 

“Kamppailimme erityisesti mustasukkaisuuden kanssa. Isompi lapsemme oli hyvin mustasukkainen vauvasta, ja etenkin äidin sitoutumisesta vauvaan. Tuntui ettei mitään asiaa saa tehtyä kunnolla, aina jompikumpi itkee tai raivoaa. Oma oloni oli erittäin riittämätön. Kasvat herätti kiinnostuksemme mainostaessaan mahdollisuuksia saada konkreettisia keinoja arkeen. Tiedostin hyvin mistä tilanteessamme on kyse, mutten vain löytänyt mitään toimivia keinoja helpottaakseen tilannetta.. tai olin liian väsynyt keksimään niitä.”

Saitteko kaipaamaanne apua tai niitä konkreettisia vinkkejä? 

“Saimme, ja paljon! Olin suorastaan hämmentynyt että jollain oli vastauksia tai ainakin ehdotuksia juuri meidän perheen tilanteeseen. Olin myös jotenkin otettu siitä, että Anniina ilmaisi selvästi sen, että kokeillaan näitä juttuja ja mikäli ei toimi, mietitään lisää ja pureudutaan asiaan uudelleen.”

Mikä oli mielestäsi parasta Kasvatin palvelussa? 

“No tietenki ne konkreettiset vinkit, ja se että niitä juttuja pääsi kokeilemaan heti. Oli jotenkin tosi motivoitunut olo kun oli jotain uutta mitä kokeilla. Mutta sitten tosi iso juttu oli myös se, että joku kuunteli ja oikeasti tuki minua, ja sitä että oloni oli riittämätön. En osannut edes odottaa että tuntemattomalle asiasta juttelu tuntuisi niin helpottavalta.” 

Onko tilanteenne parantunut tai onko asiat helpottaneet?

“On ehdottomasti. Monta pientä muutosta on tapahtunut, toki mikään ei hetkessä parane, mutta tuntuu että joissain jutuissa ollaan tehty ”työvoittoja”. Mutta ehkä isoin asia mikä on jotenkin parantunut on oma asenne ja oma mielentila haasteita kohdatessa, jotenkin tosi paljon rauhallisempi olo erilaisten juttujen tullessa eteen. Toki lasten kanssa välillä tuntuu että kun yhdestä asiasta päästään niin seuraava on jo kulman takana, eli koko ajan ikäänkuin tulee uusia juttuja joihin on hyvä taas miettiä sopivia keinoja tai kasvatukseen liittyviä tyylejä. Luulen että kun seuraava juttu tulee, varaamme uuden ajan Kasvatilta.”

Mitkä asiat ovat lapsiperhearjessa sellaisia, joihin kaipaisit eniten apua ja tukea?

“No ykkönen on varmaan se lastenhoito, että vanhemmat saisivat välillä hetken hengähtää ja olla vain yksinään. Meillä on onneksi hyvä tukiverkosto, ja saamme apua usein. Ihan muutama tuntikin tekee ihmeitä. Sitten toinen asia on sellainen vertaistuki, se että on mahdollista avautua asioista jollekin joka todella tietää mistä on kyse. Vertaistuki niin hyvissä kuin pahoissakin asioissa!”

Kiitän asiakasperhettäni, ja olen suunnattoman iloinen näistä sanoista, on ihanaa nähdä kuinka Kasvatin palvelut ovat olleet avuksi. Lapsiperhearki on usein raskasta ja väsyttävää, mutta myös rikasta ja kiitää hurjaa vauhtia. Koskaan ei ole väärin pyytää apua, oli se sitten lastenhoitoapua tai vaikkapa kasvatusapua. Mikään ongelma ei ole liian pieni ratkaistavaksi.

Varaa oma aikasi täältä Ajanvaraus

Seuraathan Kasvatia myös instagramissa? https://www.instagram.com/kasvat/